Spiegelbeeld

19-10-2017 00:00

Spiegelbeeld

 
Het beeld dat ik zie als ik in de spiegel kijk.
Het is vreemd.
Het is onherkenbaar.
Het is een vreemde.
 
Ik hoor mezelf toch te zien als ik de spiegel kijk?
Waarom zie ik dan niets bekends?
Waarom herken ik het beeld in de spiegel niet?
Wie is dat die ik zie?
 
Hoe lang ik ook kijk, ik herken het beeld niet.
Nu kijk ik het liefst zo kort mogelijk.
Het is geen vrolijk beeld.
Is het ook nooit geweest.
 
Nog nooit ben ik blij geworden van wat ik in de spiegel zie.
Dat hoort zo denk ik dan.
Ik hoef er niet blij van te worden.
Als ik de persoon maar herken.
 
Maar wat als ik de persoon in de spiegel steeds minder herken?
Wat als het beeld in de spiegel steeds meer het beeld van een vreemde is?
Tja, wat dan?
Dan eigenlijk niets.
Geen angst, geen verdriet.
Gewoon een vreemde die mijn kant op kijkt