Verdwaald

06-08-2015 00:00

Verdwaald

 
Ze is verdwaald.
Verdwaald in haar eigen hoofd.
En ook hij is verdwaald.
Verdwaald in zijn eigen hoofd.
 
Hoe zou het er uit zien?
Is het van binnen als een grote kluwen wol?
Of is het als een doolhof waarvan ze de uitgang niet kunnen vinden?

Of is het als een ladekast?
Eentje waarvan alle lades openstaan.
Eentje waarvan de inhoud overal verspreid ligt.
 
Stel dat je een kijkje zou kunnen nemen.
Een kijkje van binnen.
Dan zou je kunnen zien hoe het er uit ziet.

Misschien zou je dan een beetje kunnen "helpen".
"Helpen"  om wat orde in de chaos te scheppen.
Een beetje "opruimen." 

Misschien zou een lichtje al kunnen helpen.
Misschien is het donker van binnen.
En dan zou een lichtje kunnen helpen.
 
Maar ja, ik weet het niet.
Ik weet niet hoe het er van binnen uitziet.
Ik zie niet wat zij zien.
Ik voel niet wat zij voelen.
 
Ik kan ze niet "helpen" met ordenen.
Ik kan ze niet "helpen" met de uitgang te vinden.
Een lichtje kan ik ze niet geven.
 
Ze zijn verdwaald.
Verdwaald in hun eigen hoofd.
En de weg naar buiten die is voor altijd verdwenen.